Radio Purger

15.08.2008., petak

Zakon o prometu

U Vladi nam sjede genijalci. To već svi znamo. Ali, da će preporučiti ljudima da ne pale svjetla na autima po danu, to je krajnji idiotizam, i kap koja je prelila čašu pa sam sad 100% siguran da su idioti. Dosad sam im davao neku malu šansu, čisto onako, ljudska solidarnost. U zadnje vrijeme velika većina auta ima ugašena svjetla po danu, a i velika većina auta je tamne ili sive boje - ne razaznaju se od asfalta. Pogotovo po sunčanom danu kad je, suprotno uvriježenom mišljenju, vidljivost smanjena (zbog prejake svjetlosti), a ne povećana. Ljudi najbolje vide u polumraku, predvečer, ne po blještavom suncu. Znanstvena činjenica. Osim toga, auto s ugašenim svjetlima u hladu se također ne vidi. Teže je i primijetiti brzinu kojom se auto kreće. Godinama se pokušavalo natjerati ljude da pale svjetla po danu, i sad taman kad je uspjelo, Vlada je to sjebala. Čovjeku dođe da ih sve redom zašamara.

Sad osim korištenja mobitela u vožnji, koje je već dio hrvatske kulture kao takve, sad taj koji piše SMS nema upaljena svjetla i popio je pivu. Odlično. Teško da je vožnja s ugašenim svjetlima uzrok ovih vijesti koje čujemo svaki dan, ili bar svaki vikend kada pogine između 6 i 11 ljudi, ali neizravno utječe na sigurnost prometa. I avion se vidi u zraku bez onih svjetala pa ih svejedno ima. Da se vidi na veću daljinu.

Koji su uzroci tolikog broja poginulih? Vlada ne zna. Nitko ne zna. Na vijestima ćete čuti uvijek iste fraze, "neprilagođena brzina", "alkohol". Izgleda da vozači nisu faktor, ili je kriva brzina ili alkohol. Znači, čovjek koji ne vozi brzo i koji nije pio je idealan vozač i ne može mu se dogoditi nesreća. Krivo. Nesreće se događaju isključivo zbog manjka opreza. 95% svih nesreća se događaju pri brzinama manjima od 50 km/h; kako je onda brzina uzrok nesreća? One pri većim brzinama su opasnije, ali uzročnik je isti - manjak opreza. Zajednički nazivnik nesreća u cjelini nije brzina. A ni alkohol.

Zadnjih godina raste broj prometnih nesreća u svijetu, i trend će se nastaviti. Uzroci su sljedeći: senzori za parkiranje, DVD, CD, udobnija sjedala, servo volan, ABS, alarm koji se javlja kad ne zakopčate pojas, auto koji praktički sam vozi i upozorava vozača kad pogriješi. Vozač je u dnevnoj sobi, ima DVD, CD, mobitel...a auto će već javiti opasnost. Tu mislim na ove novije aute ili prototipe koji "znaju" prepoznati udaljenost od nekog vozila, aute koji sami čitaju prometne znakove, aute koji u opasnosti sami koče. Vozač može biti tup i glup, ne treba mu čak ni koncentracija, ne mora čitati prometne znakove. Moje je mišljenje da bi najbolji sustav sigurnosti cestovnog prometa bio šiljak na volanu koji ide prema prsnom košu. Pa da vidite kako bi se oprezno vozilo. Nitko ne bi oduzeo prednost nikome.

Još jedna stvar je sankcioniranje prekršitelja. Kako sada stvari stoje, ubojstvo u prometu je manji zločin od ubojstva iz nehata. Uništavanje imovine u prometu je manji zločin od uništavanja imovine van prometa ili krađe. Kad vam netko manjim prekršajem razbije auto od 20.000 eura, neće ni izgubiti vozačku, osim ako je prošao kroz crveno, vozio krivim smjerom ili oduzeo prednost. Dobit ćete malu odštetu. Da vam netko ukrade 2000 Kn, ići će u zatvor za tešku krađu. Netko vam ubije dijete zbog nemara, ići će u zatvor. Ako vam dijete ubije auto ili pas, pa to ipak nije tako strašno. Makar je dijete mrtvo. Ima ih, svaki dan. Reklo bi se da su prometni prekršaji prihvaćeni kao nešto što postoji i što se događa svakodnevno; uništavanje imovine u prometu nije zločin, nego normalna stvar. Može se poginuti u prometu, a da nitko ne bude kriv. Slučajnost.

Stavljanje odgovornosti na vozača je najvažnija stvar u zakonu o prometu, i jedina stvar koja može napraviti razliku. Da vozač zna da je odgovoran za svoje postupke jer upravlja opasnim sredstvom (1.5t pri brzini od 50 km/h je jako puno energije), onda bi i palio svjetla, ne bi pio, ne bi tipkao SMS u vožnji. Da zna da mu prijeti zatvor ako njegova djela dovedu do toga da nekome ugrozi život ili imovinu. Bio bi oprezan i odgovoran zbog sebe i svoje slobode, kad već nije takav domoljub da čuva male Hrvate koji se igraju pored ceste i ne znaju ni za znakove ni za zebru.

Vlada ovo ne zna, nisu zaključili. Ipak je bolje ne paliti svjetla po danu, brzina i alkohol su krivi za sve, vozač nije, a mrtve ćemo brojati svaki dan. Više je ljudi poginulo u prometu (od hrvatske samostalnosti), nego u Domovinskom ratu. Netko pametan bi se zamislio. Vlada nije, jer se ljudi s IQ-om manjim od 100 nisu u stanju zamisliti. Kao ni oni koji bezbrižno voze aute od 2 tone.

<< Arhiva >>